Badanie słów kluczowych raz jeszcze

Temat w sumie stary, ale cóż zaszkodzi o nim wspomnieć i przedstawić własne przemyślenia …..

Jak wiadomo jednym z bardzo istotnych etapów marketingu w wyszukiwarkach jest badanie i dobór słów kluczowych. Niestety bardzo często etap ten jest bagatelizowany i błędnie poświęcane jest mu zbyt niewiele czasu. Widzę to choćby po zapytaniach klientów, przy których proponowane słowa kluczowe nie do końca są dobrane właściwie i pozycjonowanie wyłącznie dla nich nie do końca wykorzystałoby potencjał wyszukiwarek.

Szczególnie w przypadku pozycjonowania, wybór bardzo konkurencyjnych jednowyrazowych fraz , nie jest zwykle właściwym rozwiązaniem. Uzyskanie rezultatów jest wtedy bardzo trudne i nieraz wątpliwe, natomiast użytkownicy i tak coraz częściej szukają fraz wielowyrazowych. Przykładowe wyniki badań (trochę już starszych bo z 2004 roku) dla angielskojęzycznego Internetu są następujące: frazy jednowyrazowe: 39%, dwuwyrazowe 49%, trójwyrazowe: 9%. (źródło: Natural SEO Keyword Length Study, iProspect 2004). Nowsze testy wskazują jeszcze większe znaczenie fraz wielowyrazowych.
Warto więc szukać 2-3 wyrazowych zapytań, stosowanych przez użytkowników. W przypadku gdy dla takich słów nie ma zbyt dużej konkurencji, koszty reklamy mogą być stosunkowo niewielkie. Zarówno spozycjonowanie serwisu dla takich fraz nie będzie kosztowne, jak i ceny za kliknięcie linku sponsorowanego będą stosunkowo niskie.

Ciekawą obserwacją była analiza statystyk jednego z serwisów który znajdował się na 1 pozycji dla dwóch podobnych fraz „kosiarki” oraz „kosiarki spalinowe”. Większość z nas (także i ja) postawiłaby na to, że „kosiarki” powinny dać więcej wejść, a praktyka pokazała że wyniki były zbliżone, z przewagą frazy dwuwyrazowej.

Ponadto szczegółowe frazy są o tyle istotne, że badania wykazują, że użytkownicy wyszukujący złożonych fraz częściej wyszukiwanie przekładają na akcję taką jak np. zakup usługi czy produktu.
Analizując statystyki różnych sklepów internetowych z którymi współpracuję, mogę zauważyć że nawet jeśli sklepy znajdują się na wysokich pozycjach w rankingach dla pojedynczych trudnych fraz, to i tak większość wejść pochodzi z wielowyrazowych fraz szczegółowych. Przykładowo dla jednego z obszernych serwisów w ostatnim miesiącu 4500 wejść z wyszukiwarek było rezultatem wyszukiwania ok 3000 różnych fraz. Taka sytuacja ma miejsce szczególnie w przypadkach, gdy sklep oferuje bardzo wiele (np. kilka tysięcy) produktów.

Często więc lepszym kryterium oceny jakości pracy pozycjonera były ruch z wyszukiwarek a nie pozycje dla konkretnych, kilku fraz kluczowych. Oczywiście wycena pozycji znacznie ułatwia rozliczenia i czyni je bardziej przejrzystymi.

Oczywiście wiele zależy od branży. W niektórych przypadkach wysokie pozycje na 1-2 podstawowe hasła kluczowe, mogą dać 40-50% wejść do serwisu (tylko, albo aż?) nawet jeśli znajduje się on wysoko na frazy szczegółowe.

0 Komentarzy

Komentarze zostały wyłączone.